Sportverzorging is blessurepreventie en blessurebehandeling. De verzorging is gericht op behoud, herstel en bevordering van de gezondheid van de sportende/bewegende mens. De meerwaarde van sportverzorging boven reguliere gezondheidszorg is gelegen in de specifieke kennis over sport gerelateerde aandoeningen. Samen zoeken naar de juiste balans tussen belasting en belastbaarheid van de individuele sporter. Door middel van meten en testen krijg je een beoordeling van je zwakke plekken in je bewegingsapparaat. Vaak wordt het lichaam pas behandeld als de blessure al is ontstaan. Dit is eigenlijk te laat, want je lichaam kan het best worden beoordeeld en behandeld als het gezond is. Met een trainingsadvies voor de herstelperiode en gerichte tips voor warming-up en cooling-down hoop ik dat je weer op je oude niveau verder kunt met probleemloos sporten.
Uiteraard ben je als sporter zelf verantwoordelijk voor je lichamelijke gezondheid, maar goede begeleiding zorgt voor blessurevermindering. Een belangrijk deel van blessurepreventie is voorlichting.
Indien je lichaam zich niet goed kan herstellen, steken blessures langzaam de kop op. Sportmassage en taping werken spier herstellend.
Overbelasting is de meest voorkomende blessure. Meestal wordt dit niet herkend, met alle gevolgen van dien. Vroegtijdig onderzoek kan dit voorkomen. Ook geef ik advies over sport specifieke oefeningen.

petrissageDit advies kan bestaan uit:
• massages
• mobiliteitsoefeningen
• rekoefeningen
• spierversterkende oefeningen
• herstel bevorderende oefeningen

 

 

Sportblessures

Sportblessures kosten onze maatschappij naar schatting anderhalf miljard euro per jaar. Twee derde van deze kosten zijn verzuimuren, vijfhonderd miljoen euro. Onvoldoende bewegen brengt echter nog hogere kosten met zich mee, namelijk negenhonderd miljoen aan zorgkosten.


Beweegrichtlijnen voor volwassenen.

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens honderdvijftig minuten per week aan inspanning.
  • Langer en vaker en of intensiever geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens twee maal per week aan spier- en botversterkende activiteiten gecombineerd met balans oefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.
Ga naar boven